05 maj 2009

Tema: Dansk design - Arne Jacobsen

Den här veckan tänkte jag återigen ha ett tema. För en vecka sedan körde jag temat finsk design, och nu går turen till ett av våra andra grannländer, nämligen Danmark. Detta lilla land har ju precis hur många kända och coola designers som helst, hur det nu kommer sig. Det blir svårt att klämma in på en vecka, vi får se hur mycket jag hinner med... Första inlägget i temat blir i alla fall den store giganten Arne Jacobsen (1902-1971). Mannen som ligger bakom klassiker som Ägget, Svanen, Sjuan och Myran, som från början hade tre ben, men senare kom i ett andra utförande med fyra ben också. Han har även designat den populära AJ-lampan och en mängd andra produkter.


Jag läste någonstans att Sjuan är en av väldens mest sålda möbler, och det förvånar mig inte. Det är nog nästan omöjligt att bläddra igenom ett svenskt inredningsmagasin utan att få syn på minst ett exemplar av stolen och den är en vanlig syn i svenska medelklasshem tillsammans med pH-lampan och Bruno Matthsons superellipsbord. En mängd mer eller mindre identiska kopior finns förstås också.

(Bilder från hivemodern.com och fritzhansen.com)

Inga kommentarer: