25 maj 2009

Spaning: Babuschkadockor

Den ryska dockan babuschka - eller babusjka, eller matrjosjka som det egentligen tydligen heter - dyker upp lite här och var nuförtiden. Jag fortsätter att kalla dem babuschka, som verkar vara den vanligaste benämningen. Här ovan ser vi en babuschkadocka som fungerar som bokstöd. Bilden hittade jag hos Decor8 och fotot kommer från Tif Fussells hem. Den snygga vita kannan skulle jag inte säga nej till. Fler exempel som jag har samlat på mig den senaste tiden:

Babuschkadockor som mjuka leksaker eller som pins att sätta på sig finns hos Etsyshoppen Beaky.

Klassiska babuchkadockor och babuschka som halssmycke från Förr.se. Kudde med babuschkatryck från Laissez Lucie Faire. Tyg med babuschkadockor från Fabric Rehab.

Illustration med Babuschkadockor från AprillAprill. Läs också AprillAprills fina blogg.

Väskan med babuschkadocka kommer även den från Etsyshoppen Beaky. Till höger: tapet från holländska Studio Ditte som illustreras med - just det: ryska dockor.

Mönster med babuschkadockor från Etsyshoppen Enna. Till höger: bild från Family living.

Måla dina egna babuschkadockor från den brittiska webshoppen Cox and Cox.

2 kommentarer:

Skönt Hemmq sa...

Även jag gillar Babuschadockor, men tyvärr äger jag ingen. Så vackra med alla dess färger :)

Helena sa...

Jag har för mig att mina föräldrar hade några såna dockor som jag lekte med när jag var liten. Man kanske skulle bege sig ner i deras källare och leta nästa gång jag hälsar på dem!