03 april 2009

Tom Dixon-lampor och selektiv perception

Frida som driver inredningsbloggen Husmusen skriver idag om "selektiv perception". Hur man plötsligt tycker att man ser en sak som man inte sett förut precis överallt. I hennes fall pratar hon om Arne Jacobssen-klassikern AJ Lamp.

Det fick mig att tänka på lampan maken och jag köpte i somras att ha över vårt köksbord i vår nya lägenhet. Det var en kopparfärgad, nästan klotformad stor lampa, som jag hade sett i skyltfönstret i en lampbutik vid S:t Eriksplan i Stockholm och fallit pladask för. Maken var inte svårövertalad. Lite senare har jag en kompis på besök som berömmer oss för våran Tom Dixon-lampa. "Jaha, är den känd?" var min reaktion. Lite senare var jag på cafét Mojo vid Drottninggatan och inser att de har hela taket fulla av sådana lampor. Jag hade varit där massor av gånger förr, men inte lagt på minnet att de hade sådana lampor. Sedan dess tycker jag att jag ser lampan i vartenda nummer av en inredningstidning som jag bläddrar i och den förekommer ganska ofta i reklambildssammanhang. Lustigt det där.

Nedan några andra snygga lampor från Tom Dixon, som bland annat finns på cafét Publik, längst upp i varuhuset Pub i Stockholm.


(Bilder från Tom Dixon.)

Inga kommentarer: