20 april 2009

Tema: Finsk design - Marimekko, del 1

Den här veckan är det finskt tema här på Simply Adorable och först ut är det anrika finska företaget Marimekko. Vårt grannlands stolthet Marimekko har funnits sedan 1951 och det började med tyger och kläder i färggranna kompositioner. 1958 öppnade den första Marimekkobutiken i Stockholm, vilket var den första butiken utanför Finland. Numer förknippas Marimekko med en mängd produkter: tyger, kläder, påslakan, dukar, kuddar, väskor och porslin.

Jag vet inte vad jag associerar starkast till varumärket Marimekko, men det är nog främst färggranna, stormönstrade tyger såsom mönstret Uniko, som man ser överallt på allt möjligt, och i alla möjliga färger. Vi har tex ett par påslakan i grått här hemma. Men jag tänker också på den här gamla, numer klassiska, väskan som ungefär hälften av mina kompisar hade på gymnasiet, fast i svart. Jag tänker också på de alltmer populära Marimekkoskålarna som tillverkas av Iittala och som verkar finnas i minst ett exemplar i nästan varje (medelklass-?) hem.




(Bilder från www.marimekko.com)

Inga kommentarer: