21 april 2009

Tema: Finsk design - Iittala


Ett annat mycket känt finskt märke som dessutom är starkt förknippat med Marimekko är ju Iittala. De är väl främst förknippade med glasobjekt i olika färger, såsom dricksglasen Aino Aalto från 1932, glasen Kartio från 1958, glasen Tapio från 1952, ljuslyktan Kivi från 1988 och skålen Maribowl med design av Marimekko och Alvar Aalto-vasen från 1936.

Det skulle vara intressant att veta hur många procent av Sveriges hushåll som har åtminstone en Iittalaprodukt. Jag tror att bland mina föräldrars vänner är det nog cirka 99 % som äger åtminstone en Alvar Aalto-vas (mina föräldrar har två), men de kanske inte riktigt är representativa för Sveriges befolkning. Själv har jag två Maribowl-skålar, en Aavar Aalto-vas i miniformat och två Tapioglas (alla är presenter som jag fått under årens lopp).


Maribowl.

Jag fick min första Maribowl i present av min moster för kanske tio år sedan. En vit i frostat glas. Då hade jag inte sett skålen förut, men jag blev genast förtjust i den. För två år sedan fick jag min andra skål, i genomskinligt svart glas. Jag blev mycket glad för den också, och jag skulle verkligen inte ha något emot ett par till i andra färger, helst i blå nyanser.

Jag är inte säker på hur många färger Maribowlen finns i, men jag har för mig att jag räknade till 26 olika nyanser på hemsidan.

Kartio och Kivi.

Kiviljusstakarna är finast när de är samlade i en grupp med flera olika färger eller nyanser.

Aino Aalto.

En av Iittalas senare produktioner: Origo från 1999. Skålen till höger är en nyhet för våren 2009.

2 kommentarer:

Fru Evelina sa...

ja det där är en säker present, tycks uppskattas av de allra flesta :-)

Helena sa...

Ja precis. Tur att det finns några sådana säkra kort - i synnerhet till folk man inte känner så väl! :-)