22 april 2009

Man vänjer sig

Nu var det ett tag sedan och det kanske är lite överspelat, men när jag läste Husmus-Fridas inlägg om AJ- lampan och selektiv perception för ett tag sedan tänkte jag direkt på elefanttyget av Estrid Ericson som finns på Svenskt Tenn. Dock hade jag inga bilder att visa så jag skrev aldrig nångting om det, men nu har jag skannat in lite bilder att illustrera min poäng med.

Det började med att jag läste Therese Bohmans skunkdagbok där hon skrev om hur en kudde med detta elefantmönster fanns i varendaste nummer av inredningstidningar hon läste och hur fånigt det var. Jag hade aldrig lagt märke till denna kudde tidigare, och jag läste heller inte särskilt ofta inredningstidningar då (detta var kanske två år sedan). Bara någon vecka efter att jag läst Thereses text såg jag min första elefantkudde. Sedan dess har jag sett den precis hur många gånger som helst (på bild främst). Min första reflektion när jag såg tyget var att det inte var särskilt speciellt och jag förstod inte riktigt grejen. Något år senare var jag och maken på Svenskt tenn och letade efter något som kostade runt 700 kronor, vilket var vad vi hade i presentkort därifrån. När jag fick syn på elefantkudden var min första reaktion: hmm, en sådan kanske vi kan köpa, de är ju snygga. Hehe, så kan det gå. Vi har dock fortfarande inte inhandlat något för presentkortspengarna, vilket påminner mig om att vi borde ta oss en sväng förbi Svenskt tenn snart.

Här har jag samlat lite bildbevis på förekomster av ovan nämnda kudde, och det är bara ett axplock av alla bilder jag sett de senaste två åren. Den fösta bilden kommer från Elle interiör (nr?), den andra från Elle interiör nr 4 år 2008, den tredje bilden kommer också från okänt nummer av Elle interiör och den fjärde från Sköna hem nr 4 år 2008, vilken även visar den av Frida omnämnda AJ-lampan.

(Bilder inskannade från Elle interiör och Sköna hem.)

Inga kommentarer: