07 maj 2009

Tema: Dansk design - Eva Solo

Dagens danska tema är ett lite nyare inslag i den danska designhistorien. Jag kom först i kontakt med Eva Solo när jag skulle köpa en vitlökspress till min pojkvän, numera make, för en sådär 7 år sedan. Han hade klagat på att den vi hade var så dålig och svårdiskad. Jag hittade en som verkade bra och lättdiskad och dessutom snygg, och så ingick en glasbehållare där man kunde förvara vitlöken. Jag föll direkt och det blev ett köp, trots att den var ganska dyr för min studentekonomi. Vitlökspressen var i plast och metall och vi använde den inte många gånger innan den gick sönder i plastdelen. Eftersom jag hade inhandlat den i Skåne när vi var där på semester blev det knepigt att gå tillbaka till affären och klaga och det blev aldrig av att vi reklamerade den. Vi använder dock fortfarande glasdelen, den har tjänat som pennställ och numer får den tjänstgöra som vas lite då och då. Något år senare såg jag vitlökspressen igen i affären, men nu var den tillverkad helt i metall i stället. Nuförtiden associerar jag Eva Solo främst till glaskarafferna som man kan ha ett isolerande textilfodral i massa olika färger på.

(Bilder från www.evasolo.com)

Inga kommentarer: